Huisarts is er niet alleen voor noodgevallen

De huisartsenzorg in Noord-Holland Noord kraakt in zijn voegen. Praktijken vallen om en patiënten hebben geen vaste huisarts meer, aldus het Noordhollands Dagblad. Geprobeerd wordt het gat te dichten met een hybride regiopraktijk waar het contact met de dokter vooral digitaal verloopt. Tegelijkertijd roept zorgverzekeraar VGZ patiënten op minder snel te bellen. Deskundigen reageren bezorgd op de situatie.

Ongepaste oproep

Hoofdpijn? Stress? Daarvoor hoef je volgens VGZ – de grootste verzekeraar in de Noordkop, West-Friesland en Kennemerland – niet per se naar de huisarts. Ook bij eenzaamheid zou een kop koffie drinken met de buurman wonderen doen. De verzekeraar roept op eerst na te denken voordat je de dokter belt. Zorgeconoom Wim Groot noemt in het Noordhollands Dagblad de oproep van VGZ om alleen een afspraak te maken als dat echt nodig is, ‘ongepast’. “De huisarts is er niet alleen voor noodgevallen, maar ook voor andere klachten die patiënten hebben.”

Bij twijfel altijd bellen

De Patiëntenfederatie Nederland heeft volgens het Noordhollands Dagblad ‘gemengde gevoelens’ bij de opvallende oproep van VGZ. “Enerzijds is die oproep vanuit de zorgverzekeraar bezien begrijpelijk, maar huisartsen hebben ook een geruststellende functie. Patiënten zijn niet altijd in de positie om te bepalen of het echt nodig is om de huisarts te raadplegen. Daarom roepen we patiënten op om Thuisarts.nl altijd te raadplegen, maar bij twijfel altijd wél te bellen.”

Niet alles kan digitaal

De Landelijke Huisartsen Vereniging ziet in digitale huisartsenpraktijken een manier om de huisartsenzorg te ontlasten. Maar dan moeten de toegankelijkheid voor patiënten en de kwaliteit van persoonsgerichte zorg wel voorop staan. “Digitale middelen kunnen nooit volledig het fysieke en persoonlijke contact vervangen.”