Ineens blijk ik mezelf als ‘hittefit’ te mogen oormerken
‘Omdat ik van het KNMI toch niet naar buiten mag, want flink boven de 75 en hittekracht 9, ben ik me gaan verdiepen in het fenomeen ‘hittekracht’’, aldus de ‘brief van de dag’ in de Volkskrant.
‘Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beschrijft op tientallen pagina’s hoe het zover gekomen is. Internationale overleggen, wetenschappelijke onderzoeken, meteorologen – alles en iedereen aan de slag om te voorkomen dat hitte een groter probleem wordt dan nodig is.’
Nieuwe index
Het mondde uit in ‘hittekracht’, de nieuwe index die aangeeft hoe zwaar hitte aanvoelt, aldus de briefschrijver in de Volkskrant. ‘Ik las verder dat het niet alleen gaat om de kracht van de zon; het is een ratjetoe van vocht, wind, zon en temperatuur. Allemaal nodig? Voor mij niet, maar ik ben niet alleen op de wereld.’
‘Ineens blijk ik mezelf, een paar pagina’s verder, als ‘hittefit’ te mogen oormerken, omdat ik de hitte kan mijden, luchtige kleding heb en me aanpas met een boekje onder een plataan. Mijn leeftijd lijkt als sneeuw voor dezelfde zon plotsklaps verdwenen. Komt er in de winter een ‘koudekracht’? En ben ik dan ‘koudefit’? We wachten het af.’