Jong en oud koppelen met spelletjesdoos

Vier studenten van Zuyd Hogeschool in Sittard zetten zich met hun Funfabriek in om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan. Met een spelletjesdoos hopen ze volgens dagblad de Limburger het contact tussen ouderen en jongeren te vergemakkelijken.

De studenten moesten bij hun opleiding commerciële economie een bedrijf opstarten en runnen voor minstens een half jaar. Ze kozen ervoor om een spel te ontwikkelen dat gericht is op het verbinden van ouderen en jongeren, specifiek grootouders en kleinkinderen.

Drie onderdelen

Het resultaat is een spel dat bestaat uit drie onderdelen – babbelkaartjes, activiteiten en recepten – om voor elke gelegenheid iets aan te bieden. “Je hebt wel kletspotten en receptenboeken, maar de combinatie van de drie maakt ons product uniek”, aldus de studenten in de Limburger.

Eenzaamheid

“We wilden een maatschappelijk probleem aanpakken en kwamen al snel op het idee van eenzaamheid bij ouderen.Hier kwamen wij op, omdat wij ook in onze eigen omgeving merkten dat het contact tussen opa’s en oma’s met hun kleinkinderen steeds moeilijker wordt.”

Onderzoek

De studenten deden uitgebreid onderzoek, inclusief interviews met kinderen en hun grootouders, om te bepalen wat leuk en haalbaar zou zijn. Met die inzichten werd het product verder ontwikkeld en kwam uiteindelijk de doos naar buiten die nu geproduceerd is.

Verkopen

Hoewel het product goed ontvangen wordt, gaat het volgens de Limburger niet zonder uitdagingen. “Onze doelgroep is niet makkelijk online te bereiken. Daarom zoeken we naar alternatieven. We hebben het spel mogen neerleggen bij enkele winkels en in een verzorgingstehuis. Op die manier hopen we dat we de spellen kunnen verkopen. Daarnaast kunnen mensen het spel ook voor 19,95 euro kopen via onze website.”