Door radio en tv behandeld als kleuters

Ouderen worden genegeerd door de radio en tv of behandeld als kleuters, stelt Johan Derksen in zijn column in zomerbijlage van De Telegraaf.

Jan Slagter trok met zijn succesvolle Omroep MAX burgerlijk Nederland vanachter de geraniums naar zich toe, aldus Derksen. “Er bestaat echter ook nog een grote gemeenschap oudere jongeren met nog wat rock-’n-roll in het lijf. Die mensen willen van alles, maar de televisie en de radio negeren hen. Er bestaat een mediawijsheid die aangeeft dat de programma’s moeten worden gemaakt voor kijkers en luisteraars tot 49 jaar. Daarna zouden mensen niet meer gevoelig voor commercials zijn. Met andere woorden: de oudste en rijkste Nederlanders vormen geen doelgroep meer.”

Babbelzieke diskjockeys

Het wemelt in Nederland van de radiostations, aldus Derksen in de Telegraaf, de commerciële bedrijven hebben ook nog allerlei extra themazenders, soul, jazz, disco, lovesongs, smooth hits, disco-classics, 60’s & 70’s hits, 80’s hits, 90’s hits. Als oudere jongeren, opgegroeid met de Beatles, Van Morrison, de Rolling Stones en Bob Dylan, worden we geterroriseerd door babbelzieke diskjockeys die een cabaretier acteren en de luisteraars toespreken alsof ze een kleuterklas onder hun hoede hebben.”

Miep uit Meppel

Daar blijft het volgens Derksen niet bij, “we worden lastiggevallen met lullige quizvragen aan luisteraars en volledig overbodige telefoongesprekken met Miep uit Meppel. Dan heb ik het nog niet eens over de onvermijdelijke sidekicks die overal om lachen, in overbodige opmerkingen grossieren en werkelijk niets toevoegen. Het is een soort minachting van de luisteraar. De muziek wordt bepaald door baasjes achter een bureau die er verstand van zouden moeten hebben, maar uiteindelijk doen al die radiostations hetzelfde: ze hanteren een commercieel format.”