ABN Amro: alles toegankelijk voor iedereen
Banken liggen al een tijd onder vuur. Is de bank er voor de klant of de klant voor de bank? Dat eerste, zegt Annerie Vreugdenhil, baas van de consumentenbank van ABN Amro, in het AD.
Bankkantoren verdwijnen en bankieren gaat steeds meer digitaal. Ouderen en digitaal minder vaardige mensen dreigen daardoor af te haken. Een ontwikkeling die Vreugdenhil wil voorkomen, want banken spelen een belangrijke rol in de maatschappij en ‘moeten toegankelijk blijven voor iedereen’. Dat is haar missie binnen de bank.
Regie terug krijgen
Signalen oppikken en er iets mee doen is belangrijk voor Vreugdenhil, zegt ze in het AD. “Een medewerker van de bank die vrijwilligerswerk in een verzorgingshuis doet, vertelde dat bewoners ook de regie willen houden. Ze wilden zelf betalen voor de lunch met hun kinderen.” Zij ontwikkelt nu een bankpas met een inkeping, zodat de pas altijd op de juiste manier in een pinapparaat gestoken wordt. Dat gaf mensen al een gevoel van de regie terug te hebben.
Financiële zorgcoach
ABN Amro kan binnenkort mensen herkennen die nooit digitaal bezig zijn geweest. Als die mensen bellen, zien we dat ze nog nooit hebben ingelogd, vertelt de bankbestuurder. “Zij krijgen dan automatisch contact met een financiele zorgcoach.” Vreugdenhil wil in het AD nog graag een lans breken voor de app. “Het is de veiligste manier van bankieren. Ook om helpdeskfraude te voorkomen. In de app kun je ook bellen, dan weet je zeker dat je een medewerker van de bank aan de lijn krijgt.”