Omstreden parkeerapp is live
‘Dit wordt voor veel mensen een ramp…Dit soort digitale zaken geeft veel ouderen problemen.’ De kritiek op de parkeerapp voor bezoekerskorting in Utrecht was flink, eerder dit jaar. Sinds afgelopen week is de app volledig in werking getreden. AD Utrechts Nieuwsblad geeft uitleg hoe het systeem werkt.
Veel ouderen geen telefoon
Volgens de ouderenbonden heeft ongeveer de helft van de 75-plussers geen telefoon. Een alternatief dat de gemeente heeft gegeven is dat bewoners die geen gebruik maken van internetbankieren en geen telefoon hebben, bij het Stadskantoor geld kunnen storten op hun account. Daarna kunnen ze op de tijden dat betaald parkeren van kracht is telefonisch het kenteken van de bezoeker, de datum, en de begin- en eindtijd van het bezoek doorgeven, aldus AD Utrechts Nieuwsblad.
Vooruit plannen
Moet je dan elke keer bellen wanneer er bezoek langskomt? Nee: De accounthouder kan meerdere parkeersessies vooruit plannen. Het is ook mogelijk om iemand anders te machtigen om de webapp voor jou te gebruiken. De gemachtigde beheert het account, en kan er dus ook geld opzetten.