Warme zorg verdient meer waardering

“Het verschil in financiële waardering tussen de technische/medische zorg en de warme zorg is veel te groot als je het beziet in het licht van de veranderende gezondheidszorg in Nederland.” Dat schrijft Margot Hems (casemanager dementie en socioloog) in Trouw.

Maar een mens moet naast technisch en fysiek gezond ook mentaal gezond zijn om zich in het leven staande te kunnen houden. En daar komt, aldus Hems in Trouw, de warme zorg om de hoek kijken: de zorgmedewerkers die optrekken met de patiënt, die aandacht hebben op het moment dat daar behoefte aan is (en geen afspraak voor over twee weken gepland hoeft te worden), en die signaleren als dingen minder goed gaan.

Paar stappen extra zetten

“Die bovendien ook na werktijd zich verbonden en verantwoordelijk weten voor hun cliënten; vaak bereid om zo nodig in éigen tijd een paar stappen extra te zetten. Staken zullen ze niet doen, ze zijn vaak te bescheiden om aandacht te vragen voor zichzelf.”

Technische zorg laat sneller los

Deze warme zorg is echter meer en meer essentieel binnen de gezondheidszorg, omdat de technische zorgverleners patiënten steeds sneller loslaten. De warme zorg moet hen opvangen. En de warme zorg vángt het op! Maar waar is de erkenning hiervoor?