Verpleeghuis schrijnende toestanden

Bejaarden met dementie die uit bed vallen en botten breken. Bejaarden die urenlang niet verschoond worden. Bij verpleeghuis Kalorama in Berg en Dal is het tekort aan personeel zo nijpend, dat de zorg dramatisch slecht is, blijkt uit onderzoek van De Gelderlander. Medewerkers en familieleden openbaren schrijnende toestanden.

De Gelderlander sprak afgelopen periode met elf zorgmedewerkers en familieleden Die schetsen volgens de krant een identiek, schokkend beeld van de zorg in het gloednieuwe ‘Gebouw D’ dat een jaar geleden werd geopend. Het personeelstekort in dit verpleeghuis van Kalorama is zo groot dat de zorg geregeld tekortschiet, zo blijkt uit hun verhalen. Lichamelijke verzorging, helpen met eten en drinken, activiteiten, aandacht: daar is amper tijd voor. Door de inhuur van nauwelijks geschoolde uitzendkrachten gaat er bovendien veel mis. Dure, gediplomeerde zzp’ers draaien de gunstige diensten, vaste ‘flexmedewerkers’ komen onvoldoende aan hun uren terwijl de roep er is om méér personeel.

Zwaar weer

De zorginstelling zit financieel in zwaar weer en leidde vorig jaar 1,7 miljoen euro verlies. Om financieel gezond te worden moet per december minder personeel per dag worden ingeroosterd. Ondertussen is veel ervaren zorgpersoneel vertrokken, anderen zijn op zoek naar een andere baan. Nieuwe vaste medewerkers zijn lastig te vinden: Kalorama heeft zichzelf een slechte naam bezorgd, zo vertelt een oud-medewerker. “Alom klinkt de bijnaam Kalodrama”, zegt ze.

Vier meldingen

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) meldt in de Gelderlander dat via het Landelijk Meldpunt Zorg afgelopen jaar vier meldingen zijn binnengekomen over Kalorama. Over de inhoud worden geen mededelingen gedaan, wel waren ze niet ernstig genoeg om ze door te zetten naar een van de inspecteurs.

Altijd in gesprek

Kalorama-bestuurder Fieke van Deutekom reageert naar de Gelderlander per e-mail: ‘Ik ken de problemen, maar herken niet het louter negatieve beeld dat naar voren komt. We werken hard aan verbeteringen, omdat we weten en zien dat de personeelsplanning tot een minder positief ervaren kwaliteit van zorg heeft geleid.’  ‘Weet dat wij altijd in gesprek gaan met bewoners en familieleden bij klachten.’