Op weg naar de AI-dokter
Ook op medisch gebied timmert kunstmatige intelligentie al flink aan de weg. Daardoor lonkt een nieuw vergezicht: de digitale huisarts. De Volkskrant beschrijft hoe die tot stand kan komen.
De krant ziet zes stappen naar een revolutie: 1. De computer als triagist; 2. De vlekjeskijkers; 3. De AI als adviseur; 4. De AI als speurneus; 5. De AI krijgt zintuigen; 6. De AI als diagnosejager.
Laatste woord arts nog vanzelfsprekend?
Bij het eindstation is de volgens de Volkskrant AI een volwaardige dokter. De AI is dan vraagbaak, patroonherkenner en klachtenopnemer ineen geworden. ‘Wat als een AI-systeem straks aantoonbaar beter is in het maken van de inschatting wanneer een patiënt ontslagen kan worden, of bijvoorbeeld beter is in het stellen van een diagnose?’, vraagt medisch ethicus Iris Loosman zich retorisch af, in een column voor de KNMG. ‘Is het laatste woord van de arts dan nog vanzelfsprekend?’’
Je moet iemand wel laten langskomen
Arts en onderzoeker Sofie Willems verwacht niet meteen dat de kunstmatig intelligente huisarts haar werkeloos zal maken. Ze brengt in herinnering wat er gebeurde toen de huisartsen e-mail kregen. Voorstanders zagen de gouden bergen al voor zich: de huisarts die ’s ochtends bij de koffie in alle rust wat e-consulten doet. Maar dat pakte anders uit. ‘Denk eerder aan je mailbox die maandagochtend vol zit met tientallen e-mails en vage foto’s van verdachte plekjes’, schetst Willems. ‘En je kunt natuurlijk niet zeggen: delete, of zo. Je moet zo iemand vervolgens wel laten langskomen.’
Het gaat anders dan je verwacht
Verwacht in plaats van een rechte vierbaanssnelweg naar de toekomst eerder een kronkelpad, vol bochten, onverwachte afslagen en hier en daar een venijnige kuil. ‘Als ik één ding heb geleerd van AI, is het wel dat het altijd minder snel gaat dan je hoopt, en anders dan je verwacht’, zegt zegt Niels Chavannes, hoogleraar huisartsengeneeskunde aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en gespecialiseerd in onderzoek van e-Health, in de Volkskrant.