Ook robotstofzuiger is maatwerk
De Haagse Hogeschool heeft samen met Tzorg, Axxicom Thuishulp en Cordaan Thuisdiensten en de gemeenten Amsterdam en Den Haag onderzoek gedaan naar de inzet van robotstofzuigers bij cliënten met hulp bij het huishouden.
Het recent onderzoeksrapport wijst uit dat inzet van robotstofzuigers zowel door cliënten als thuishulpen positief ervaren wordt. Bijna 80% van de cliënten gebruikt de robotstofzuiger ook zelf tussendoor. Thuishulpen gaven aan dat ze meer ruimte hadden voor extra schoonmaak of andere taken.
In totaal deden 116, voornamelijk oudere cliënten met hulp bij het huishouden mee aan het onderzoek. 77% van de onderzochte cliënten nam tot aan het einde van de pilot deel. Ook 83 thuishulpen participeerden in het onderzoek.
Meer ruimte andere taken
De resultaten laten zien dat het goed mogelijk én veilig is om de robotstofzuiger binnen hulp bij het huishouden in te zetten. Het merendeel van de cliënten is positief over de inzet en tevreden over de schoonmaakprestaties. Bijna 80% van de cliënten gebruikt de robotstofzuiger ook zelf tussendoor, tot gemiddeld 3 keer per week. Tijdsbesparing voor de thuishulpen is op basis van het rapport niet vast te stellen, maar hulpen gaven aan dat ze meer ruimte hadden voor extra schoonmaak of andere taken. Een kwart van de thuishulpen ervaart een verlichting van werkzaamheden; de gewone stofzuiger blijft vaak nodig.
Gemotiveerd en/of handig
‘Op basis van de resultaten concluderen we dat inzet van de robotstofzuiger van toegevoegde waarde is binnen hulp bij het huishouden, mits maatwerk wordt toegepast’, zegt de projectleider: niet voor elke cliënt leidde de robotstofzuiger tot positieve ervaringen. Daarom is een profiel opgesteld van cliënten waarbij inzet van toegevoegde waarde is, o.a. nieuwe cliënten die gemotiveerd zijn en/of handig zijn in het gebruik van technologie en een geschikte woning hebben.