Naar de digitale dorpsdokter
Daan Dohmen, kersvers hoogleraar ‘digitale transformatie in de zorg’, pleit in Het Parool voor de komst van de ‘digitale dorpsdokter’, die hij alvast iDoc heeft gedoopt: regionaal georganiseerd, ‘met het serviceniveau van een webwinkel als Coolblue’.
Kunstmatige intelligentie helpt daarbij met het schiften en beantwoorden van de eerste zorgvragen en eventuele doorverwijzingen, een taak die nu vooral bij overbelaste doktersassistenten ligt. “Dat speelt personeel vrij en geeft zorgmedewerkers meer tijd om in te grijpen als de technologie aangeeft dat er meer aan de hand is.”
Muren afbreken
Dohmen wil vooral de muren tussen zorgverleners afbreken. “Die hele kloof tussen eerste, tweede en derde lijn is verzonnen uit het oogpunt van financiering. De patiënt interesseert dat niet, die wil de juiste zorgverlener spreken.”
Kwetsbare positie
Onlangs maakte Dohmen het zelf mee, vertelt hij in Het Parool. Zijn vader en zwager, beiden terminale kankerpatiënten, gingen ‘als een pingpongbal door de flipperkast van de zorg’. Van specialist naar specialist, van ziekenhuis naar thuiszorg. “Geen wonder dat mensen de weg kwijtraken. Zeker in zo’n kwetsbare positie.”
Tijd vrij maken
Het laatste wat Dohmen wil, is met technologie de mens uit de zorg halen. “Een zorgverlener ziet zaken die de patiënt niet zegt. Dat moet je niet wegautomatiseren. Maar door de drukte komen artsen daar nauwelijks aan toe. Ik hoop dat we met technologie in staat zijn tijd vrij te maken bij zorgverleners.”
Digitale vluchtstrook
Hoogleraar en chirurg Marlies Schijven zegt in Het Parool: “We zijn ten onrechte bang dat mensen technologie in de zorg niet accepteren. En we hebben lang onderschat of mensen – ouderen en kwetsbaren voorop – dat konden gebruiken. Tijdens covid hebben we gezien dat het juist heel goed gaat. Maar er is altijd een groep waarvoor het niet lukt. Daarvoor moeten we een digitale vluchtstrook aanleggen, naar een fysiek consult.”