Monitoren met zeer geavanceerde babyfoon
Als broekie begint Niels de Bruin in de jaren negentig bij een destijds kwakkelend bedrijf dat slimme oplossingen bedenkt om mensen langer zelfstandig thuis te laten wonen. Dertig jaar later werkt hij nog steeds bij CLB, als ceo. Alle vindingen ten spijt bracht hij onlangs zijn vader naar een verzorgingshuis. Hij vertelt erover in FD Persoonlijk. ‘Het voelt toch als verraad.’
Op de bank van het kantoor van Niels de Bruin ligt een grijs-witte kat. Hij geeft kopjes, miauwt en spint. Als je hem veel aandacht geeft, gaat hij zelfs op zijn rug liggen. De kat blijkt een robot, bedoeld voor de vader van De Bruin, die net is opgenomen in een instelling waar echte huisdieren niet zijn toegestaan. ‘Een troostversie voor de leegte die mijn vader moet ervaren.’
Veiligheid en welzijn
CLB ontwikkelt onder andere slimme apparatuur waarmee mensen met een zorgbehoefte langer thuis kunnen blijven. De Bruin zegt hierover in FD Persoonlijk: ‘Het is eigenlijk een zeer geavanceerde babyfoon. Een babyfoon communiceert tussen de ouders en de baby. Met onze apparatuur monitoren wij de veiligheid en het welzijn van mensen thuis, maar ook van patiënten in ziekenhuizen en bewoners en cliënten in de langdurige zorg.’
Patronen herkennen
Door dit apparaat weten familieleden en zorgprofessionals het direct wanneer iemand valt, pijn heeft, vergeet te eten, ’s nachts onrustig wordt of aandacht tekortkomt.’ Over het bewaken van de grenzen van privacy zegt De Bruin in FD Persoonlijk: ‘Alles gebeurt op basis van afwijkende geluiden, niet op basis van beeld of woorden.’ Het gaat om het herkennen we patronen.
Minder druk op zorgpersoneel
Een tekort aan personeel betekent meer behoefte aan technologie. ‘Wij zetten volledig in op het monitoren van de veiligheid en het welzijn van patiënten, cliënten en bewoners als de zorg en de mantelzorgers zelf niet in de buurt zijn. En ontlasten daarmee de druk op zorgpersoneel.’