Mondzorg ouderen als cashmachine

Commerciële ketens nemen de tandheelkundige zorg in verpleeghuizen en instellingen voor gehandicaptenzorg over. Om zo veel mogelijk winst te maken, zoeken ze volgens het Noordhollands Dagblad de randjes van de regelgeving op. Door deze praktijken rijzen de kosten de pan uit, terwijl de zorg tekortschiet.

“Die commerciële partijen werken op papier alles goed en netjes uit en zorgen dat alles is afgevinkt”, zegt Anita Visser, hoogleraar geriatrische tandheelkunde, in het Noordhollands Dagblad. “Maar dat alles op papier op orde is, wil nog niet zeggen dat er in de praktijk goede zorg wordt geleverd.” Behandeling op de kamer van een bewoner is volgens de hoogleraar verre van ideaal. Tandartsen doen dat normaliter alleen als het echt niet anders kan, zoals wanneer iemand bedlegerig is of zijn of haar kamer niet uit wil of kan. “De ketens doen alsof dat de beste zorg is, maar het is natuurlijk altijd erg behelpen”, zegt Visser.

Wildgroei

Visser heeft de laatste jaren een ‘wildgroei’ van commerciële mondzorgpartijen zien ontstaan. “Het voordeel is dat er eindelijk meer zorgprofessionals komen met aandacht voor de mondzorg voor ouderen, maar het is schrijnend dat dit veelal zo commercieel wordt benaderd”, zegt zij. “De mondzorg voor ouderen is zo een soort cashmachine geworden. Geld komt dan boven de zorg te staan, terwijl het andersom zou moeten zijn.”