Hoopvolle ontwikkelingen ouderenzorg

De vraag naar thuiszorg neemt af. Het is nog te vroeg om de vlag uit te steken, maar er zijn veel hoopvolle ontwikkelingen, schrijft de Volkskrant in een commentaar.

Het hoopvolle is volgens de krant dat de ontwikkeling over de volle breedte plaatsvindt.: Ook de wachtlijsten voor de verpleeghuizen slinken.

Hoopvol is voor de Volkskrant ook dat het zorgstelsel nu de goede kant op lijkt te werken. “Nederland heeft jarenlang last gehad van de introductie van de marktwerking in de thuiszorg. Elk wijk en elke oudere werd daardoor bestookt door verschillende thuiszorgbedrijven die zo veel mogelijk klanten wilden binnenhalen en zo veel mogelijk omzet wilden maken. Ze werden daardoor geprikkeld om zo veel mogelijk thuiszorg te leveren, ook als dat niet nodig was. Om zo veel mogelijk winst te maken bedachten managers vervolgens krankzinnige systemen om de kosten in de hand te houden, met de vijfminutenregistratie als triest dieptepunt.”

Passende zorg

Het lijkt er volgens de Volkskrant (benadrukkend dat de vlag nog niet uit kan) op dat thuiszorgmedewerkers meer ruimte hebben om passende zorg te leveren, om hun klanten aan te moedigen zelf meer te doen. “Thuiszorgbedrijven lijken in te zien dat het geen zin heeft naar een steeds hogere omzet te streven, als het personeel om die omzet te halen er steeds vaker niet is.”

Meer autonomie

Fleur Agema, tot voor kort minister van Volksgezondheid, had haar hoop gevestigd op kunstmatige intelligentie om het personeelstekort op te lossen. Bewijzen daarvoor ontbreken vooralsnog. Beter is het volgens de Volkskrant om de oplossing bij de zorgverleners – en de patiënten – zelf te zoeken door hen meer autonomie te geven. “Zij zijn vaak als geen ander in staat om te beoordelen wat nodig is. Als ze geconfronteerd worden met personeelsgebrek en andere vormen van schaarste, blijken ze uitermate creatief in het vinden van oplossingen.”