Dat zoiets kan in Nederland
In IJsselstein zitten tientallen ouderen al een week zonder verwarming en warm water. Dan heb je als organisaties AxionContinu en MVGM écht een bloedhekel aan bejaarden, schrijft AD-columnist Angela de Jong.
Tientallen bewoners van een aanleuncomplex in IJsselstein, van wie sommigen dik boven de 80 zijn, zitten al een week zonder verwarming of warm water. “Een week. Zeven dagen dus, waarin het nota bene sneeuwde en bijtend koud was.”
Niet de barricades op
Verhuurder AxionContinu en beheerder MVGM geven niet thuis. Sterker nog, de huismeester die het moest regelen is toevallig drie weken op vakantie gegaan. “Het is toch om de ogen uit je kop te janken”, schrijft de columnist van het AD. “Dat zoiets kan in ons land. Maar dit soort instanties weten natuurlijk feilloos bij wie ze het kunnen flikken. Oudere mensen gaan de barricades niet op. Kunnen dat vaak ook niet door fysieke mankementen. Bovendien wil die generatie geen problemen veroorzaken. Zij dragen hun lot lijdzaam. Zijn waarschijnlijk ook wel erger gewend in hun leven dan een beetje kou.”
Hotel niet reëel
De Jong vroeg zich af wat zij zelf zou doen als zij in de situatie van de mensen in IJsselstein zou zitten. “Naar familie of een hotel verkassen met mijn gezin? Het is zo makkelijk gezegd, maar het is natuurlijk niet reëel. Het gaat hier om oudere mensen die zorg nodig hebben. Wie komt er in een hotel hun steunkousen aantrekken of helpen met douchen? En dan hebben we het nog niet eens over de kosten die behoorlijk kunnen oplopen. Wie gaat dat betalen? AxionContinu en MVGM? Dus zitten ze vast.”
Hekel aan oude mensen
AD-columnist Angela de Jong sluit niet uit dat AxionContinu en MVGM – ‘ik noem ze nog maar een keer’ – ineens wél in actie komen nu er een stuk in de krant heeft gestaan. “Zulke organisaties trekken zich van niks en niemand wat aan, maar hebben een bloedhekel aan slechte publiciteit. En aan oude mensen. Dat moge duidelijk zijn.”
Koukleumen na week voorbij
Ruim een week zaten tientallen ouderen in IJsselstein bibberend op de bank in hun aanleunwoning, meldt het AD intussen. Hun verwarming deed het niet en uit de kraan kwam alleen koud water. Zorgorganisatie Axion Continu is eigenaar en verhuurder van de aanleunwoningen, maar de technische service is in handen van MVGM, een Europese vastgoedgigant. Dagenlang bleef het voor bewoners een raadsel wanneer zij weer warmte in huis zouden krijgen. Gisteren kwam ineens het verlossende woord: het verwarmingssysteem zou gerepareerd worden. MVGM erkent dat de ketels niet de nieuwste meer zijn. “We hebben al eerder geadviseerd om die te vervangen. Alleen de eigenaar kan daarover beslissingen nemen. Axion Continu koos ervoor om dat pas te doen als een cv-ketel kapot was. Naar aanleiding van de problemen van deze week gaan we ons advies herhalen.” De problemen spelen sinds afgelopen donderdag, bezweert de zorgorganisatie tegenover het AD. “Wij hoorden dat zondagavond. Het spijt ons dat dit de afgelopen dagen zo is gelopen. Als we het eerder hadden geweten, hadden we direct actie ondernomen. We doen ons uiterste best om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurt.”