Cliëntenstop dreigt bij hulp thuis

De gesprekken met de gemeenten in de Goudse regio over tarieven zitten muurvast, dus luidt Vierstroom Hulp Thuis de noodklok. Een cliëntenstop dreigt volgens AD Groene Hart, want de zorgorganisatie raakt door haar geld heen.

Vierstroom-bestuurder Saskia Otten: “Het enige dat wij vragen, is een redelijke, dekkende vergoeding: een aanvulling van 2 euro per uur. Het is triest dat we het al een jaar over het geld hebben, terwijl er veel grotere problemen zijn, zoals de tekorten op de arbeidsmarkt en de vergrijzing.” “Er is niets meer om te snijden, we hebben echt een noodkreet geuit aan de wethouders”, aldus de zorgbestuurder in AD Groene Hart.

Verzuim grote kostenpost

Verzuim is een grote kostenpost, legt Otten uit: de gemeente gaat uit van een veel lager percentage dan daadwerkelijk het geval is. Het werk is zwaarder geworden, medewerkers vergrijzen en zien meer cliënten per dag. Meer zieken betekent dat Vierstroom op kosten wordt gejaagd.

Miljoenen gemeenschapsgeld

“Tarieven in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) komen zorgvuldig tot stand, ook voor hulp bij het huishouden”, geven de samenwerkende gemeenten in Midden-Holland aan in een gezamenlijke reactie, aldus AD Groene Hart.  “Er gaat een gedetailleerd proces aan vooraf waarbij voor ons voorop staat dat zorg en ondersteuning beschikbaar moeten blijven voor iedereen die dat nodig heeft. Beschikbaar blijven houdt tegelijk in: betaalbaar houden. Dat betekent dat we reële tarieven overeenkomen, loonindexatie toepassen conform de richtlijnen van de VNG, en kritisch kijken als zorgaanbieders vinden dat ze toch nog hogere tarieven verdienen. Het gaat immers om miljoenen euro’s aan gemeenschapsgeld.”