Automaat? Dan is een robot nog menselijker
De bewoners van de diverse locaties van zorginstelling Silverein zijn binnenkort aangewezen op een automaat voor het bestellen van een kopje koffie of een appelpuntje. Ziet u het zich al voor zich, vraagt Paul Sauerbier uit Leusden in de ‘brief van de dag’ in het AD.
“Fysiek of geestelijk beperkte ouderen een batterij aan knoppen laten bedienen en laten betalen met een pasje of via een app? Het is te triest voor woorden”, stelt Sauerbier in het AD. “De toelichting van Silverein is nog triester. De woordvoerster heeft het over een ‘ontmoetings- en activiteitenplein’. Gaan we zaklopen of komt er een draaimolen? Een ontmoetingsplek is het nu al, en dankzij het personeel is het voor deze mensen een sociaal hoogtepuntje van de dag.”
Dat noemt zich zorginstelling
“Maar een automaat praat niet, reageert niet; het is een dood ding. Een robot is nog menselijker”, aldus de ‘brief van de dag’ in het AD. “Het moet een ‘eigentijds restaurantconcept’ zijn volgens de woordvoerster. Maar deze mensen leven niet in deze tijd, maar in de periode waarin hun actieve leven achter hen ligt. Er is gekeken naar de wensen van de doelgroepen. Wie zijn dat dan? En wie opteert er in hemelsnaam voor een automaat? Het antwoord hierop geeft de woordvoerster: het moet financieel haalbaar zijn. De doelgroep is dus Silverein zelf, die de kwetsbare bewoners in de late herfst van hun leven het laatste stukje levensvreugde ontneemt. En dat noemt zich een zorginstelling.”