Aafje de beste omdat cliënten op 2 staan
Bij zorgorganisatie Aafje is het motto: ‘medewerkers eerst’. Je zou volgens AD Rotterdams Dagblad denken dat cliënten op de eerste plaats komen. Maar nee, zegt topman Guy Buck, dat is al jaren niet zo. “De cliënt staat op twee.” Het heeft Aafje tot de beste zorgwerkgever van ons land gemaakt.
Het is voor de vierde keer dat Aafje is verkozen tot beste werkgever in de ouderenzorg. Dat is volgens AD Rotterdams Dagblad geen toeval. Een onafhankelijk bureau zoekt dat uit bij medewerkers en de ouderen die zorg krijgen en plakt daar een tevredenheidscijfer op. Aafje scoort 67 punten (tussen een marge van -100 tot +100).
Geen uitschieter
Guy Buck, voorzitter van de raad van bestuur van de in Rotterdam gevestigde zorgverlener, refereert er met trots aan. Juist omdat het niet een eenmalige uitschieter is, maar het gevolg is van een aanpak die vijf jaar geleden werd ingezet. En om nogmaals te duiden hoe mooi die 67 punten zijn, wijst hij op de gemiddelde score in ons land voor de zorg: 27.
Tevredenheid
De vraag is dus: wat is het geheim van Aafje? Buck zegt hierover in AD Rotterdams Dagblad: “Wij zetten onze 6500 medewerkers op één. Daar doen we van alles voor. De cliënt staat op twee, maar die merkt wel dat hij baat heeft bij deze werkwijze.” Daarop volgt zijn verhaal over reizen met het vliegtuig. “Dan legt de stewardess uit wat je moet doen als zich problemen voordoen: eerst zelf het zuurstofmasker opzetten, dan anderen. Dat geldt ook voor de zorg. Als een medewerker zich goed voelt, zal de zorgverlening goed zijn. Dat blijkt ook, want de tevredenheid onder cliënten is een dikke 8.”