Zo veel scootmobielen dat het niet meer past
Ze waren de redding voor zelfstandig wonende ouderen, maar nu dreigen scootmobielen volgens de Gelderlander slachtoffer te worden van hun eigen succes. Door strenge regels rond brandveiligheid kunnen ze niet meer overal geparkeerd en opgeladen worden. Er dreigen zelfs wachtlijsten te ontstaan.
Dat komt door het mogelijke maximum dat gesteld kan gaan worden voor het aantal scootmobielen per wooncomplex. Nieuwe gebruikers zouden dan op zo’n wachtlijst terechtkomen, tot er weer ruimte is. Door een wijziging van de Omgevingswet mogen ‘brandgevaarlijke objecten’, waartoe ook scootmobielen worden gerekend, sinds begin vorig jaar niet meer in gezamenlijke ruimten staan, aldus de Gelderlander.
Risicovol
Bij veel (senioren)complexen wordt de centrale entree ook gebruikt als stallingsruimte voor de elektrische rolstoelen. Dat mag dus niet meer, of er moeten maatregelen genomen die de brandveiligheid garanderen. De scootmobielen kunnen de vluchtroute blokkeren, en accu’s, ook die van e-bikes, worden door de brandweer als risicovol gezien.
Overeenkomst
Om die (bouwkundige) ingrepen en andere maatregelen in goede banen te leiden, ondertekent de gemeente Nijmegen een overeenkomst met de grote woningcorporaties Portaal, Talis en Woonwaarts. De corporaties moeten er volgens de Gelderlander voor zorgen dat de scootmobielen en andere brandgevaarlijke objecten worden verwijderd uit de verboden ruimten. De gemeente denkt en werkt mee over een oplossing.
Kosten
Als er kosten gemaakt worden, betaalt de gemeente voor de helft mee. Nijmegen gaat er vooralsnog van uit dat de maatregelen die in 2026 worden genomen niet hoger uitvallen dan 100.000 euro. 50.000 daarvan komt dus voor rekening van de gemeente.