Aantrekkelijk wonen in autovrije wijk

In Utrecht komt een van de grootste binnenstedelijke autovrije wijken van Nederland. Wie wil daar wonen, is de vraag in NRC.

Alleen fietsers en voetgangers

Er komen in de nieuwe wijk Merwede 6.000 woningen voor 10.000 stadsbewoners te staan. Er komen in de gebouwen 21.500 parkeerplekken voor fietsen. In Merwede komen geen autowegen, stoplichten of autoparkeerplekken. Er liggen alleen meanderende paden voor fietsers en voetgangers.

Meerdere gemeenten hebben al autoluwe stadsdelen, zoals Delft, Leeuwarden en Maastricht. Amsterdam bouwt bijvoorbeeld aan de autoluwe Sluisbuurt, Den Haag aan de Binckhorst en Utrecht krijgt het autovrije Beurskwartier.

Afspiegeling van de stad

Maar met de omvang en opzet is Merwede in Utrecht een proeftuin. Zullen ouderen het zien zitten om lopend of fietsend boodschappen te doen? Een autovrije wijk helpt vitaal te blijven, en er zijn genoeg ontmoetingsplekken voor ouderen, werpt stedenbouwkundige Marco Broekman (een van de hoofdontwerpers van de wijk) in NRC tegen. Als Merwede niet aantrekkelijk voor ouderen zou blijken, is het project “eigenlijk niet geslaagd”, zegt Maarten Stam van gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM. “In een grote wijk met 6.000 woningen wil je een afspiegeling van Utrecht.”