Scootmobiel gevaarlijkste vervoersmiddel

Wat is Nederlands gevaarlijkste vervoersmiddel? De motorfiets? De speedpedelec? Nee, meldt de Volkskrant, het is de scootmobiel. Volgens Veilig Verkeer Nederland heeft die de twijfelachtige eer van het grootste aantal doden per gebruiker. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat aantal ook nog eens te stijgen.

Nu is de gebruikersgroep van de scootmobiel, veelal ouderen met fysieke beperkingen, ook wel wat kwetsbaarder, maar dat lijkt niet de enige reden te zijn dat de scootmobiel zo dodelijk is. In NRC wees een SWOV-onderzoeker op de tegenintuïtieve rem van scootmobielen. Op een scootmobiel geef je gas met een hendel zoals je die kent van de handrem op een fiets. Om gas te geven trek je de hendel naar je toe. Om te remmen is er geen aparte knop of hendel, maar laat je de gashendel los. Dat laatste is dus precies het tegenovergestelde van bij een fiets, aldus de Volkskrant: In een gevaarlijke situatie gaat het bij scootmobielen vaak mis doordat gebruikers in alle stress juist in de gashendel knijpen en nog verder accelereren.

Actieve rem

Ouderenbond Anbo-PCOB en SWOV hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gevraagd om scootmobielen voortaan verplicht uit te rusten met een ‘actieve rem’.  Er zijn volgens de Volkskrant ook al betere ontwerpen op de markt zijn. Er zijn vele andere opties denkbaar en je moet alles vooral ook goed testen met gebruikers. Het is echt wel mogelijk een scootmobielstuur te ontwerpen waarmee gebruikers met weinig kracht in de handen zowel comfortabel gas kunnen geven als veilig remmen. “Niets doen is, net als wanneer je met je scootmobiel op een obstakel afrijdt, sowieso geen optie.”