Ouderen mogen nog veel vaker in beeld komen

Eindelijk lijkt het beeld van ‘op leeftijd zijn’ in onze maatschappij te veranderen. Toch zouden actieve ouderen nóg vaker te zien moeten zijn in de media, stelt Margriet-hoofdredacteur Helene van Santen in het AD.

Commerciële uitingen, zoals reclames op televisie, zijn vaak nog gericht op 25- tot 45-jarigen die nog steeds als de heilige graal gelden. “Door de oudere doelgroep links te laten liggen, wordt een groot potentieel niet volledig benut. Zonde, want het is nu de interessantste doelgroep!”

Koopkracht vooral bij babyboomers

Zo bestaat de helft van de volwassen bevolking in Nederland uit 50-plussers, schrijft Van Santen (42) in het AD: meer dan 7 miljoen mensen volgens het CBS. “Ook worden we met z’n allen steeds ouder: de levensverwachting is tegenwoordig bij de geboorte 80,1 jaar voor mannen en 83,1 jaar voor vrouwen (CBS 2022). En de koopkracht ligt vooral bij de babyboomers (de 60-plussers).”

We’re proud to be oud!

“In de beeldvorming van ouderen is er nog werk aan de winkel.” Dat zij publieke ruimte innemen, is niet vanzelfsprekend, constateert de hoofdredacteur van Margriet. “Het stoffige imago dat aan ouder zijn kleeft, blijkt er moeilijk vanaf te blazen. Toch zie ik de toekomst zonnig in, want dat er een kentering is ingezet, is overduidelijk. De oplossing: we moeten ouderen nóg vaker laten zien in hun actieve rol in de maatschappij.” Op de cover van Margriet prijkte onlangs de 73-jarige Willy in badkleding. De boodschap moge duidelijk zijn, aldus de hoofdredacteur in het AD: We’re proud to be oud!