Oudere fietser blijft meest kwetsbaar

Niet eerder raakten zoveel mensen zwaargewond in het verkeer als vorig jaar. Met name oudere fietsers boven de 60 lopen de meeste risico’s, ziet de SWOV, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Jaap Oude Mulders, verkeersveiligheidexpert bij de SWOV, heeft in het AD nog geen sluitende verklaring voor de alarmerende cijfers. In zijn ogen spelen ‘veel factoren een rol’ als hij naar de leeftijd van de slachtoffers kijkt. “Om te beginnen is de bevolking de afgelopen tien jaar fors gegroeid en ligt het aantal 70-plussers door de vergrijzing ook enkele procenten hoger.”

Meer kilometers dan vroeger

De SWOV ziet volgens het AD dat de huidige generatie ouderen beduidend langer blijft door fietsen dan in het verleden. Zij rijden bovendien vaak op een e-bike. Maar cijfers dat e-bikebezitters een grotere kans op een ongeval hebben, zijn er niet. “Dankzij de e-bike maken ouderen aanmerkelijk meer fietskilometers dan vroeger. Het is alleen niet gezegd dat dezelfde hoeveelheid kilometers op een gewone fiets veiliger zou zijn geweest.”

Strenger handhaven

Om het aantal verkeersongevallen te laten dalen, stelt Oude Mulders in het AD voor om de snelheid op ‘onveilige’ wegen van 50 km/uur naar 30 km/uur te verlagen. Verder moet de overheid volgens hem in een betere fietsinfrastructuur investeren, bijvoorbeeld door paaltjes en obstakels te verwijderen. En last but not least: de politie moet strenger gaan handhaven.