Oorlog op het fietspad
Drukte, ergernis, ongelukken. Het lijkt soms wel oorlog op het fietspad. EW magazine gaat na wat er aan de hand is met Nederland nuchter fietsland?
Opgemerkt wordt dat er intussen vijf miljoen elektrische fietsen rijden door het land rijden. De helft van de 65-plussers fietst uitsluitend nog met een motortje. De markt van de e-bike zal op een dag verzadigd raken, volgens sommigen zelfs al vrij snel, maar tot die tijd wachten volgens EW magazine grimmige jaren.
Naast elkaar te gevaarlijk
De groeiende groep oudere e-bikebezitters ligt ten grondslag aan de voorspelling van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid dat het aantal doden en ernstig gewonden door eenzijdige fietsongevallen in 2040 met 80 procent zal zijn toegenomen ten opzichte van 2018. Zie daar de januskop van de e-bike: ouderen genieten van hun herwonnen vrijheid, maar komen er dan achter dat je evenwicht bewaren niet meer zo makkelijk is. ‘Ze fietsen vaak achter elkaar, omdat ze voelen dat naast elkaar fietsen te gevaarlijk wordt,’ zegt een verkeerspsycholoog. ‘De gezelligheid is er dan wel af, en het betekent eigenlijk dat hun snelheid te hoog is.’
Onbegrip tussen generaties
Cijfers leggen volgens EW magazine een soort veiligheidsparadox bloot. Terwijl ouderen vooral snelle, grote en brede fietsers vrezen, zien 35-minners in te trage fietsers een gevaar. Bij de Fietsersbond kennen ze de klachten. Er komen geregeld boze mails binnen die blijk geven van onbegrip tussen de generaties. Bijvoorbeeld bij ouderen die zich hebben geërgerd aan jongeren die met z’n vijven naast elkaar over de weg slingeren terwijl een zak chips van hand tot hand gaat. Begrijpelijk, maar ook een kwestie van perspectief, zeggen ze bij de Fietsersbond: ‘Je kunt ook denken: mooi dat ze lol hebben op de fiets.’