Het ouder worden meer waarderen
René Diekstra vindt het onbegrijpelijk dat er zo vaak laatdunkend wordt gedaan over ouder worden. Wat hem betreft omarmen we juist de kennis, kunde en schoonheid van ouderen, schrijft hij in zijn column in het AD.
“Loop een winkel binnen van het type Kruidvat, Etos, ICI Paris en Bijenkorf en je struikelt over de als anti-age bestempelde producten. Een vreselijke term waarmee we veroudering tot volksvijand verklaren. Fabrikanten gebruiken hem om ons aan te sporen alles uit de kast te halen om veroudering uit ons leven te bannen. Om te beginnen uit ons lichaam.”
Zo leeftijdloos mogelijk
We doen er dan ook alles aan om er zo leeftijdloos mogelijk uit te zien, constateert Diekstra in zijn AD-column. “Fysiek door te snijden, transplanteren, vullen, verven, smeren en plakken. Sociaal door steeds minder gebruik te maken van in tientallen jaren opgedane kennis, vaardigheden en wijsheden van ouderen. We schuiven ze zo veel mogelijk naar de randen van de samenleving.”
Devaluatie
De boodschap die we de wereld insturen, lijkt wel één van devaluatie: ‘oudere, we vragen je niet meer. Je ervaring en productiviteit zijn niet langer van waarde, je uiterlijk evenmin. Je bent niet langer leuk of spannend om naar te kijken. Het spel is voorbij’.