Fietshelmplicht ligt niet zo voor de hand
“Van alle maatregelen die je kunt bedenken om het verkeer veiliger te maken, zijn fietshelmen juist de minst effectieve. Het voorkomt namelijk niet dat automobilisten fietsers aanrijden”, schrijft Rob Wolvers uit Koog aan de Zaan in Het Parool.
“Een fietshelmplicht schrikt ook af, het benadrukt dat fietsen gevaarlijk is. In Australië en Nieuw-Zeeland heeft de invoering van een fietshelmplicht in de jaren negentig geleid tot een forse afname van fietsgebruik.”
Probleem van ouderdom
De dempende werking van een fietshelm is bovendien klein, merkt Wolvers op in Het Parool: Op z’n best kunnen fietshelmen de gevolgen van een val uit stilstand beperken. “Ja, maar veel senioren vallen toch bij op- en afstappen van een e-bike?” Wellicht, schrijft Wolvers, maar vallen komt aanzienlijk veel vaker voor op andere plaatsen. Dagelijks overlijden al 13 mensen, vooral senioren, door een val in en om het huis. “Als stabiliteit het probleem is, ligt een keuze voor een senioren- of driewielfiets meer voor de hand. Een algemene fietshelmplicht is geen antwoord op een probleem dat met ouderdom te maken heeft.”