Elektrische fiets zowel zegen als gevaar

Het wordt snel onveiliger op fietspaden in Friesland, Groningen en Drenthe. Dit blijkt volgens de Leeuwarder Courant uit een rapport van verkeersinstituut SWOV, dat onderzoek deed naar fietsers in het Noorden.

Volwassenen (30-65 jaar) en vooral ouderen (66-89 jaar) in de drie noordelijke provincies zijn de afgelopen tien jaar meer gaan fietsen, mede dankzij de elektrische fiets. Dit komt naar voren in een omvangrijk onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), dat data gebruikte van tienduizenden noorderlingen die meedoen aan het Lifelines-gezondheidsproject.

Chronische aandoeningen

Oudere mensen blijven mobiel en zijn meer in beweging, aldus de Leeuwarder Courant.  Anderzijds blijken met name de oudere fietsers op elektrische fietsen vaak chronische aandoeningen te hebben. Hun toegenomen aanwezigheid op de fietspaden, met zware elektrische fietsen waarmee balans houden soms lastig is, vormt meteen ook een risico.

Ouderen fietsen het meest

Van de drie leeftijdsgroepen fietsen ouderen het meest: gemiddeld 323 minuten per week. Dit is bijna twee keer zoveel als de 172 minuten van volwassenen. Jongvolwassenen blijven met 130 minuten nog verder achter. De onderzoekers signaleren volgens de Leeuwarder Courant dat ‘een groeiend aandeel van de gefietste kilometers wordt afgelegd door ouderen die vanwege hun kwetsbaarheid een verhoogde kans hebben om betrokken te raken bij een ongeval met ernstig letsel als gevolg’.

Voorkeur voor e-bike

Van de drie leeftijdsgroepen die het SWOV hanteert blijken oudere fietsers het vaakst de voorkeur te geven aan een elektrische fiets boven een gewone fiets. In het rapport valt ook te lezen dat elektrische fietsers vaker laag opgeleid zijn en vaker kampen met (chronische) aandoeningen dan gewone fietsers. Hierbij vallen problemen met gewrichten op, zoals rugklachten. Gewone fietsers zijn over het algemeen tevredener over hun eigen gezondheid.

Enorme uitdaging verkeersveiligheid

De projectleider van SWOV zegt in de Leeuwarder Courant: “Er zijn twee kanten. Dat ouderen mobiel blijven is een mooie ontwikkeling, maar je krijgt meer kwetsbare mensen in je verkeerssysteem. Het genereert een grotere kans op letsel. Het aantal kwetsbare fietsers neemt de komende jaren alleen maar toe. De uitdaging voor de verkeersveiligheid is enorm.”