Boomers viraal met jongerentaal op TikTok

Makelaars, bibliotheken, zwembaden, autodealers, schooldirecteuren, tuincentra en andere ondernemers gaan volgenseen reportage in de Gooi- en Eemlander viraal met gênante TikTok-filmpjes onder het mom van: ‘Wanneer de Gen Z-medewerker het script schrijft’.

“Je kan het bijna niet fout doen, dat is het mooie ervan”, zegt TikTok-expert Joey Scheufler over het succes van de video’s. “Als ouderen wat op TikTok gaan doen, ziet het er vaak niet uit en slaan ze de plank compleet mis. Joh, blijf lekker thuis, denk je dan. Maar dit móet cringe zijn. Hoe knulliger het gedaan wordt en hoe ouder je bent, hoe beter het werkt. En hoe minder je die woorden van de jeugd snapt – en dat je echt geen idee hebt wat ‘slay’ of ‘hdp’ is – hoe grappiger. Je vóelt echt dat deze mensen denken: wat ben ik aan het doen?”

Iedereen is influencer

Hoe ongemakkelijk de video’s ook zijn, jongeren zien er de lol wel van in. Scheufler zegt in de Gooi- en Eemlander: “Op het eerste gezicht denk je, joh, wat is dit? Maar het bereikt wel de jongeren. Deze mensen willen echt connecten met de jongere generatie. Er zit gevoel in. Dat is best aandoenlijk en maakt het extra leuk.” Kan iedereen het? “Het moet je wel liggen. Echtheid en authenticiteit spelen een rol. Als jij gewoon een leuk persoon bent, dan werkt het. En iedereen is influencer, hè,je hoeft geen bekend gezicht te hebben, het kan ook gewoon de zwemjuf zijn.”