50-plussers machtigste groep consumente

Vijftigplussers zijn actief, hebben geld en tijd en bruisen van de energie. Ze herkennen zich volgens de Telegraaf totaal niet in advertenties en andere berichten waarin ze worden neergezet als oud, onwetend en op weg naar het einde.

“Er bestaat een hardnekkig beeld over deze groep”, stelt de eigenaar van het marketing- en communicatiebureau Bureauvijftig. “Ze zijn zogenaamd oud en niet meer interessant, want natuurlijk totaal niet klopt met hoe vijftigplussers in het leven staan.”  “SIRE is helaas niet de enige die de fout inging. Van de 7,3 miljoen vijftigplussers herkent 67 procent zich niet in de communicatie die voor hen is bedoeld.” “De vijftigplusser van nu is verantwoordelijk voor 70 procent van de consumentenbestedingen. We hebben het over de machtigste groep consumenten.” “Natuurlijk zijn jongeren meer sexy, maar ouderen hebben de centen.”

Nog lang niet dood

Sterker nog, ze haken volledig af, weet volgens de Telegraaf de hoofdredacteur van Saar (het magazine met de ondertitel ’50+ maar nog lang niet dood’). “In reclame- en overheidscampagnes die voor ons zijn bedoeld, worden woorden gebruikt als vitaal, u, geraniums, in beweging blijven, eenzaamheid, vrijheid. En daarbij: wie is de vijftigplusser? Iemand van 58 wordt op één hoop gegooid met zijn of haar bejaarde ouders. Die overigens ook een stuk vitaler zijn dan het lijkt!”

Leuk ouder worden

Wies Verbeek (61) is volgens de Telegraaf een voorbeeld van iemand die het gevoel heeft dat ze nog ouder een lange tijd voor de boeg heeft, maar merkt dat de samenleving wil dat haar generatie zich op de oude dag voorbereidt. Ze schreef het boek ’n Beetje leuk ouder worden dat twee weken geleden werd gelanceerd. “Het is kwalijk dat iedereen boven de 50 over één kam wordt geschoren. Dat doe je toch ook niet met pubers en dertigers?”

Young at heart

Volgens de eigenaar van reclamebureau Indie zijn de beste reclames leeftijdsloos. “Het is belangrijk dat je je als reclamemaker niet te veel op leeftijd focust. We spreken liever van young at heart; het gaat erom dat je energie van een merk krijgt en daarbij wilt horen. Of je nu jong of oud bent, maakt dan niet uit.”