Waarom senioren geen elektronisch vervoer?
“We willen in Den Haag dat we allemaal elektronisch gaan rijden in een auto vanwege het milieu en doen daar dan onze uitersten best voor zodat er oplaadplaatsen komen, zodat deze auto’s kunnen opgeladen worden”,schrijft Willem Bakker, voorzitter stichting Ouderennetwerk West-Friesland.
“Reclame campagnes ten overvloede, wat ook natuurlijk weer veel geld kost ondanks alle bezuinigingen. Maar ook nu weer valt er niets te lezen over de senioren die over de toekomst moeten nadenken om langer zelfstandig thuis te blijven wonen en dat niet meer lukt door allerlei tegenwerking. Als er iemand is die aan het milieu denkt en de toekomst bijvoorbeeld, zijn het deze senioren wel. Ze rijden massaal in scootmobielen die opgeladen dienen te worden op het gewone stroomnetwerk en dus geen enkele vervuilde uitstoot heeft. Ook besparen ze veel parkeerruimtes in de grote steden.
Scootmobielen als probleem
“Wat is het probleem dan als een senior naar de toekomst kijkt? Daar kunnen we heel kort in zijn als we naar Den Haag kijken. In vele verkiezingsprogramma van politieke partijen staat niets beschreven over senioren die het niet meer reden om zelfstandig thuis te moeten blijven wonen en hiervoor dan een reikende hand aan te bieden. Omdat vele woonzorgcomplexen nu worden ontmanteld in ons land na het eerst sluiten van de oude bejaardenhuizen (zonder een goed alternatief) in opdracht van Den Haag vanwege bezuinigingen zijn de vele scootmobielen een probleem aan het worden die in deze panden stonden, maar o zo belangrijk zijn voor het zelfstandig blijven en het mee kunnen doen in de maatschappij.
Langer zelfstandig
“Het zijn nu gewone woningen geworden waar senioren of andere personen kunnen gaan wonen en dan vanwege het brandgevaar ze niet meer inpandig mogen staan. Alle mensen die eerst in een woonzorgcomplex zijn gaan wonen hebben over de toekomst na gedacht, dat mochten ze op latere leeftijd meer zorg nodig hebben, ze dat dan ook inpandig konden krijgen. Ook hun hulpmiddel zoals een scootmobiel was een mooie oplossing om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen en je deed automatisch aan het milieu denken.”
Allemaal aan de stekker
“Als we naar de oudere modellen kijken van een scootmobiel dan kan eenieder zo het plaatje voor zich halen waar een senior met slecht weer open en bloot zat te verkleumen om een boodschapje te gaan doen om de eerste levensbehoefte binnen te halen zoals eten en drinken. Kijk alleen de afgelopen maanden met zeer slecht weer met veel regen. Nu zijn er ook ondernemers die ook vooruit denken voor deze senioren en een nieuwe scootmobiel hebben bedacht die overdekt is. Tenslotte gaan we allemaal in de toekomst aan de stekker om grotere afstanden te overbruggen toch?”
Voor milieu en veiligheid
“Helaas geldt dit niet voor onze senioren. Waar kunnen ze nu naartoe met hun scootmobielen om ze op te laden. Vele wooncoöperaties geven aan dat dit niet hun probleem is. Ook gemeentes geven niet thuis als de grond om zo’n gebouw van de gemeenten is en men om een oplaadplaats vraagt om hun nieuwste overkapte scootmobielen op te laden, bijvoorbeeld laat staan de oudere modellen. Dat het tevens voor het milieu/veiligheid beter is als een senior op latere leeftijd niet meer in een auto gaat rijden in een grote stad en ook qua parkeerplekken dit veel ruimte zal schelen niet over na gedacht wordt door deze gemeentes.”
Oplaadplaatsen creëren
“Wat zou de oplossing kunnen wezen als we ook senioren in hun waarde laten en ze de gelegenheid geven om naar de toekomst te kijken. Maak een scootmobiel stalling die je ook voor fietsen gebruikt, bijvoorbeeld. Wooncoöperaties waarvan de bewoners senioren zijn (waar ook eigen grond bij is) zorg er dan ook voor dat men oplaadplaatsen gaan creëren. En gemeentes houdt er rekening mee met nieuwe woonvormen voor senioren dat er ook genoeg oplaadplekken aanwezig zijn en geeft een senior niet elke keer de schuld dat vanwege de vergrijzing het niet meer betaalbaar is. Kijk ook naar de voordelen op 1 normale parkeerplaats kunnen drie scootmobielen staan, het milieu wordt er ook schoner van en er zou meer gelegenheid komen om de vele auto’s uit de binnenstad te weren.”