Vijftigplus als unique selling point
Een nieuw kantoor, een nieuwe doelgroep en een duidelijkere missie. In de jaren dat Seada van den Herik aan de leiding staat van Onderlinge ‘s-Gravenhage (OG) is er volgens assurantiemagazine am een hoop veranderd. Daar komt binnenkort nóg een verandering bij: een van de oudste verzekeringsnamen van Nederland gaat verdwijnen. “De naam dekte voor ons niet meer de lading.”
Sinds een aantal jaar mikt de onderlinge verzekeraar specifiek op de vijftigplusser. “Veel van onze klanten zaten in die doelgroep. Daar kun je negatief naar kijken, maar je kunt het ook omdraaien. Hoe kun je er je unique selling point van maken. Dat hebben we toen gedaan.”
Totaal onontgonnen gebied
“We kwamen erachter dat het je specifiek richten op vijftigplussers eigenlijk een totaal onontgonnen gebied was. Er zijn wel een aantal financiële instellingen die aandacht voor deze groep hebben met een campagne of specifiek product, maar er is er geen die zich echt wil associëren met die levensfase boven de vijftig.” Daar komt volgens de CEO nu verandering in, zegt zij tegen am. “Wat ASN en Triodos zijn voor duurzaam, willen wij zijn voor vijftigplus.”
Zoveel aanknopingspunten
En er komt de komende jaren flink wat op deze doelgroep af. Kinderen die uit huis gaan, een veranderend pensioenstelsel, het mantelzorgen voor ouders of zelf langer thuis willen blijven wonen, maar ook de grootste vermogensoverdracht in de geschiedenis van de Nederlandse economie. “In het begin merk je bij mensen altijd een gevoel van ‘mis je dan niet juist de jonge generatie, want je moet mensen jong klant maken.’ Maar als je echt kijkt naar die groep van vijftigplus en wat ze allemaal meemaken, dan zijn er zoveel aanknopingspunten.”
Financieel adviseur
OG gaat zich naast de leden vooral richten op het voornaamste kanaal, de financieel adviseur. Want dat blijft zo, verzekert Van den Herik tegenover am. “Zeker voor het individueel pensioen, dat blijft een ingewikkeld complex product. Daar is die adviseur zo belangrijk.” In een nieuwe opleiding voor eigen adviseurs “gaathet echt over de adviesbehoeften van onze doelgroep. Wat is de adviesbehoefte van een zeventigplusser? Waarin verschilt het met een vijftigplusser?”