Station maanden zonder lift  en roltrap

Voor mensen die slecht ter been zijn, is het al maanden vrijwel onmogelijk om in Maarssen op de trein te stappen, meldt AD Utrechts Nieuwsblad. De lift én roltrap zijn kapot en ProRail weet nog steeds niet wanneer de technische problemen verholpen zijn. Reizigers die hulp vragen, worden met een taxi naar een station in de omgeving gebracht.

Het station gaat al maanden gebukt onder technische ellende. Sinds afgelopen herfst doen de lift én roltrap bij de entree het niet. Reizigers zijn daardoor veroordeeld tot de trap, die 45 treden telt. De lift vanaf de passage boven de sporen naar de perrons doet het wel. Maar dan moet je er wel kunnen komen.

Water in de machinekamer

Volgens ProRail komen de problemen voort uit een ongelukje in de machinekamer van de lift, aldus AD Utrechts Nieuwsblad.  Die is op zeker moment volgelopen met water, waardoor schade is ontstaan aan de apparatuur. “We moeten de kapotte apparatuur dus gaan vervangen en zorgen dat het water er niet meer inkomt. Door de vele regenval de laatste weken hebben we dat nog niet kunnen doen, maar nu het weer droger is hoop ik dat dit snel gebeurt.”

Ook roltrap werkt niet

Ook de roltrap staat al een tijd stil vanwege waterschade. ProRail kan “nog geen realistische prognose geven over de tijd van herstel. We vinden het heel vervelend voor reizigers die afhankelijk zijn van deze lift voor hun reis.’’

Reisassistentie

Wie slecht ter been is en met de trein wil, kan reisassistentie aanvragen via de klantenservice van de NS, aldus AD Utrechts Nieuwsblad. “Meestal houdt dat in dat we reizigers met een taxi naar een eerder of volgend station brengen, waar ze wel gebruik kunnen maken van een lift. Bij langdurige storingen, zoals nu in Maarssen, kunnen reizigers dit voorafgaand aan hun reis aanvragen, zodat ze met minimale overlast en minimale vertraging van A naar B kunnen.”

.