Slecht op de hoogte van aanvullende regelingen
Financieel kwetsbare ouderen met een AOW-uitkering zijn slecht op de hoogte van regelingen die hun portemonnee ten goede komen. Die bevinding is volgens het Noordhollands Dagblad gedaan door de Nationale Ombudsman. De gemeente Hollands Kroon onderschrijft de uitkomsten en gaat deze doelgroep actiever benaderen.
Ouderen actief benaderen
’Met te weinig genoegen nemen’, heet het rapport van de ombudsman. Met als een van de conclusies dat ouderen de overheid niet begrijpen en zonder de hulp van anderen de regelingen waar ze recht op hebben niet kunnen verzilveren. Ouderen dienen dan ook actief te worden benaderd door uitkerende overheidsinstanties zoals de gemeente. ’Het feit dat in de meeste gevallen ouderen zelf een aanvraag moeten indienen en daarvoor een ingewikkelde aanvraagprocedure moeten doorlopen, schrikt af en leidt tot het niet benutten van inkomensvoorzieningen,’ aldus de ombudsman. ’Leg contact via de telefoon, persoonlijke gesprekken en huisbezoeken. Zorg voor eenvoudige mondelinge en visuele communicatie’, zijn enkele van zijn tips.
Doelgroep beter in beeld krijgen
Hollands Kroon herkent zich volgens het Noordhollands Dagblad in de bevindingen van het rapport, aldus het college van B en W in een memo aan de gemeenteraad. Hollands Kroon gaat weliswaar bij de inwoners langs als er een hulpvraag is maar ze worden niet van tevoren benaderd als de AOW in aantocht is. Zodat onbekend blijft of er sprake is van een financieel kwetsbare situatie. Bij monde van wethouder Maarten Versluis laat de gemeente weten op zoek te gaan naar mogelijkheden om de geschetste doelgroep ’proactief te benaderen’ en de regelingen op een laagdrempelige manier voor het voetlicht te brengen. Met het beschikbaar krijgen van digitale gegevens (data) wil de gemeente de AOW-doelgroep beter in beeld krijgen.