Slapeloze nachten door opzegdienst

Een 87-jarige vrouw uit Thorn dacht via een klein berichtje een abonnement te kunnen opzeggen. Maar dat leverde slapeloze nachten op. Maandenlang werd ze door een dubieus incassobureau bestookt met aanmaningen, betalingsverzoeken en dreigementen met deurwaarders en advocaten. “Ik wil andere ouderen waarschuwen: kijk heel goed uit”, zegt ze in de Limburger.

Haar verhaal past volgens de Limburger helemaal in het patroon waarvoor organisaties als de Consumentenbond en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) al eerder waarschuwden: dubieuze opzegdiensten proberen argeloze burgers, met name ouderen, op slinkse wijze geld af te troggelen en heffen zichzelf op als de grond te heet onder hun voeten wordt. Geregeld duiken ze weer onder een andere naam op. “Veel mensen hebben niet in de gaten dat zij bij een zogeheten opzegdienst zijn terechtgekomen”, stelt ACM. “Abonnementen zijn uiteraard gewoon gratis op te zeggen bij organisaties zelf.”

De 87-jarige vrouw uit Thorn weet dat nu ook. Maar ze heeft wel een zenuwslopende tijd achter de rug, waarin ze moest dealen met intimiderende brieven en dreigende mailtjes. In godsnaam, dat nooit meer, verzucht ze nu in de Limburger.