Roepen om fatbike-verbod lost niks op
Fatbikes zijn in korte tijd het favoriete klaagonderwerp geworden op verjaardagen,aldus een commentaar van het AD. “Inderdaad zijn ze in sommige wijken uitgegroeid tot een kleine plaag door pubers die er veel te hard medeweggebruikers mee omverrijden. Het aantal verkeersslachtoffers stijgt snel. De vraag is echter wat de slimste aanpak is nu.”
Ouderen zekerder in verkeer
Een van de vragen in het AD-commentaar: ‘Waarom zouden mensen niet belachelijk veel geld voor een lelijke hipsterfiets mogen uitgeven? Dat moeten ze lekker zelf weten. Bovendien zijn er ook ouderen die juist een fatbike kiezen omdat ze zich daar zekerder op voelen in het verkeer. En met een leeftijdsgrens voor elektrische fietsen worden scholieren die elke dag ver moeten fietsen onevenredig hard geraakt.”
Algemene helmplicht
Een algemene helmplicht voor elektrische fietsen is volgens het AD wél verstandig: Al jaren stijgt het aantal gewonden op de eerste hulp met hoofdletsel doordat een elektrische fiets (niet opgevoerd) 25 kilometer per uur haalt. Het aantal doden onder mensen met een elektrische fiets steeg van 65 in 2019 naar 116 vorig jaar. “Maar niemand durft die impopulaire maatregel aan, terwijl die wel op zijn plek is.” Bijkomend voordeel is voor het AD dat een helmplicht de fatbike ineens minder gewild maakt voor overlastgevende racejeugd.