Rode wijn vooral 55-plussers
Voor het eerst produceren Franse wijnboeren meer witte dan rode wijn. Daarmee is volgens het AD sprake van een ware trendbreuk. Het traditionele ‘glaasje rood’ verdwijnt langzaam. Het ‘frisse glaasje wit’ rukt op.
‘Voor het eerst is witte wijn de rode wijn gepasseerd. Witte wijn vormt nu 40 procent van de totale wijnproductie en rode wijn 39 procent. Rosé vormt 21 procent’, schrijft het Franse overheidsbureau FranceAgriMer.
Omwenteling
De productie verschuift naar wit omdat de vraag van consumenten verandert, laat het bureau volgens het AD weten. En daarmee lijkt de omwenteling ook structureel te zijn. ‘Er wordt in Frankrijk in het algemeen steeds minder wijn gedronken’, schrijft het bureau. Sinds de jaren 60 is de consumptie met maar liefst 70 procent gedaald. ‘Maar dat treft vooral de rode wijn: de consumptie daarvan is alleen al de laatste acht jaar met 35 procent afgenomen.’
Jongeren precies andersom
De oorzaak ligt vooral bij de leeftijd van de drinkers. Ouderen drinken rood en jongeren drinken wit. Door het opschuiven van generaties drukken jongeren steeds meer hun stempel op de totale consumptie. Rode wijn wordt vooral gedronken door 55-plussers. Zij drinken ook het meest, en ze drinken vooral thuis en tijdens de maaltijd. Jongeren doen bijna alles precies andersom: ze drinken minder dan hun ouders en willen liever lichtere en frisse wijnen met minder alcohol. Jongeren drinken ook steeds minder vaak bij het eten, maar eerder onder vrienden in cafés en op terrassen.
Gooische Vrouwen
Wat volgens het AD ook meespeelt: op sociale media en in films worden vaker witte dan rode wijnen gezien en gepromoot. In Nederland zorgden de serie Gooische Vrouwen voor goede reclame, en wereldwijd is Chardonnay voor veel mensen geen druivensoort meer, maar bijna een merknaam.