Postbezorger als extra sociale antenne

Post- en pakketbezorgers zien vaak wat er speelt in een wijk. Ze maken zich ook wel eens zorgen over bewoners. Via een app kunnen ze nu melding maken bij sociaal werkers.

De Volkskrant sprak met met een postbode die vijf tot zes dagen per week te vinden is in een wijk met rijtjeshuizen in Waddinxveen. Van de meeste buurtbewoners kent hij de naam, weet hij of ze vaak thuis zijn of niet, en van sommigen ook of ze naar de kerk gaan en of er familie van ze in de buurt woont. ‘Dus als iemand die er altijd piekfijn uitzag, zichzelf en zijn tuin ineens verwaarloost, zie ik dat ook. Of als iemand die er altijd op uit was, ineens de hele dag thuis zit.’

QR-code in het busje

Zo’n 70 procent van de bezorgers maakt zich soms of geregeld zorgen over iemand bij wie ze een pakketje of brief bezorgen, blijkt volgens de Volkskrant uit een enquête van PostNL. Waar pakketbezorgers voorheen niet zo goed wisten wat ze met hun zorgen aan moesten, hangt nu bij bezorgers in zo’n tweehonderd gemeenten een QR-code in hun busje, die ze kunnen scannen om een melding te maken.

Naar elkaar omkijken

‘Lokale sociaal werkers pakken die melding op door even langs te gaan of de folder van het koffie-uurtje door de bus te gooien’, aldus Lex Staal, directeur van Sociaal Werk Nederland. ‘Soms zijn mensen al in beeld – dan hoeft er niets extra’s te gebeuren.’ Liever wat vaker zo’n loos alarm, dan dat er dingen ongezien blijven, zegt Staal. ‘Hoe vaak een sociaal werker ook op straat is, hij of zij ziet niet alles. Dit is een aanvulling, bedoeld om een fijne wijk te creëren waarin naar elkaar wordt omgekeken.’

Privacy gewaarborgd

Voelen bewoners zich niet begluurd? Nee hoor, zegt een 76-jarige, die een pakketje heeft besteld en zich toevallig als vrijwilliger inzet tegen eenzaamheid in Waddinxveen. Hij vindt het een goede zaak dat de bezorgers ‘extra antennes’ zijn in de wijk. Als bezorgers een melding maken, is dat anoniem, en vullen ze alleen het adres van de bewoner in, zonder verdere toelichting, benadrukt de woordvoerder van PostNL. Terugkoppeling aan de bezorger komt er niet, en meldingen worden ook niet opgeslagen, zegt zij in de Volkskrant.