Politie voorlichting met de fraudefoon

Het begint met een vriendelijke stem aan de telefoon, maar eindigt in een geplunderde bankrekening. Hoe snel zo’n babbeltruc gaat, merk je pas als je het zelf meemaakt, aldus AD Rotterdams Dagblad. Daarom laat de Rotterdamse politie ouderen ervaren hoe het is als je opneemt en een overtuigende ‘wijkagent’ of ‘bankmedewerker’ aan de lijn krijgt. Wat doe je dan?

Midden op een plein in Rotterdam-Ommoord staat een ouderwetse stoel, daarnaast een klein houten tafeltje met een gebloemd kleedje en daarop een beige telefoon met een echte draaischijf. Alsof je zo een woonkamer uit de jaren 60 in wandelt. Maar wie plaatsneemt en de hoorn van de ‘fraudefoon’ optilt, belandt plots in een heel andere tijd. Die van de moderne, gewiekste oplichter.

Mij gebeurt dit niet

Hoewel de ene na de andere Rotterdammer aangeeft altijd heel goed op te letten, maken oplichters nog steeds veel slachtoffers met doortrapte babbeltrucs, vertelt wijkagent Rebecca in AD Rotterdam Dagblad. “Veel ouderen zeggen: ‘mij gebeurt dit niet.’ Maar de cijfers vertellen een ander verhaal. Het aantal telefonische oplichtingen blijft stijgen. In de Rotterdamse regio kwamen vorig jaar ruim tweeduizend meldingen binnen, gemiddeld meer dan vijf per dag.

Opnieuw opgelicht

Met deze nieuwe actie, die deze week voor het eerst wordt gehouden, wil de politie ouderen laten voelen hoe geraffineerd zulke telefoontjes tegenwoordig zijn. Niet door er alleen over te vertellen, maar door ze het zelf te laten ervaren, zodat de ouderen de signalen kunnen herkennen en minder snel worden opgelicht. “We geven al drie jaar voorlichting”, zegt Rebecca in AD Rotterdams Dagblad. “Maar nog steeds neemt het aantal slachtoffers toe. Soms worden mensen die al eens zijn opgelicht wéér gebeld en trappen ze er opnieuw in.”