Parkeerapp Utrecht eindelijk aangepast
Geen Tikkies meer voor schoonmoeder, en ook de kille afrekening aan het einde van de koffievisite is voorbij. Voortaan kunnen bezoekers van inwoners zelf hun parkeerkosten betalen. Daarmee is volgens AD Utrechts Nieuwsblad een oplossing gevonden voor één van de belangrijkste problemen van de Utrechtse parkeerapp.
De noeste inspanningen van de techneuten hebben zich volgens AD Utrechts Nieuwsblad eindelijk uitbetaald. Vanaf woensdag 15 oktober kunnen bezoekers van bewoners zelf hun parkeerkosten betalen mét korting. Bewoners kunnen meerdere codes aanmaken, bijvoorbeeld voor familie en vrienden, en bepalen zelf hoe lang deze geldig is: een dag, een week of een jaar.
De bezoeker voert de kortingscode en het huisnummer van de bewoner in op Mijn Parkeeractie en rekent daarna af via iDEAL. Utrechters die hun visite willen trakteren op een gratis parkeersessie kunnen dat blijven doen.
Blijven verbeteren
Mobiliteitswethouder Senna Maatoug (GroenLinks) laat weten dat zij de komende weken – samen met andere wethouders – aanwezig is bij inloopbijeenkomsten, om te horen hoe bewoners de app gebruiken en óf zij op hindernissen stuiten. “Zo blijven we verbeteren en maken we parkeren stap voor stap makkelijker en betrouwbaarder.”
Tegenslagen
De introductie van de parkeerapp, in september 2023, ging gepaard met een aaneenschakeling van tegenslagen, zo beschrijft AD Utrechts Nieuwsblad. Het systeem bleek voor een deel van de inwoners te ingewikkeld. Vooral senioren vonden het lastig om de betaling te voldoen of korting aan te vragen. Een dertien minuten durend instructiefilmpje van de gemeente, bedoeld om minder digitaal vaardige Utrechters op weg te helpen, kon daar geen verandering in brengen. Een ander veelgehoord kritiekpunt was dat mensen opdraaien voor de kosten van hun bezoekers. Het moest eenvoudiger én toegankelijker.