Ouderen terug in supermarkt

De enorme opmars van online boodschappen doen is gestuit. Sinds april daalt het marktaandeel van online supermarkten weer, ziet marktonderzoeker GfK. De reden: ouderen doen weer ‘echt’ boodschappen.

Online boodschappen bestellen zat al in de lift, maar door de corona-uitbraak steeg het marktaandeel van online supermarkten van 4,3 procent in maart 2020 naar 7,6 procent een jaar later. “Maar sinds april zien we een daling”, zegt GfK in het AD. “Het marktaandeel van online is inmiddels 7 procent. Dat is een fors verschil in zo’n korte tijd.”

Gevaccineerd

De uitkomst is voor GfK helder: vooral de groep van 50 jaar en ouder keert terug naar de supermarkt. Vermoed wordt dat ouderen weer naar buiten gaan omdat ze zijn gevaccineerd en het aantal besmettingen terugloopt. “Wij gaan ervan uit dat persoonlijke veiligheid de motivatie was van ouderen om tijdens de crisis boodschappen online te doen. Nu komen ze weer terug.” Jongeren en gezinnen blijven wel online bestellen.