Oudere bankklant socialer en groener
Bankklanten van de Stille en Babyboom generaties (1928-1955) blijken een sociaal betrokken en duurzame bank nóg belangrijker te vinden dan Millennials en Generatie Z (1986-2015) dat doen. Dit blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) onder ruim 4.000 bankklanten in Nederland. Dat is opvallend, aldus DNB, want vaak wordt aangenomen dat juist de jongere generaties hier het meeste belang aan hechten.
Alle generaties bankklanten vinden het belangrijk dat hun bank bijdraagt aan maatschappelijke weerbaarheid, sociale inclusie en duurzaamheid, maar de oudste generaties waarderen deze inspanningen nog wat hoger dan de anderen.
De generatieverschillen hebben volgens DNB waarschijnlijk te maken met levenservaring: wie periodes van oorlog, de koude oorlog en financiële instabiliteit heeft meegemaakt, stelt vrede en veiligheid extra op prijs. Wel laten de huidige geopolitieke spanningen zien dat weerbaarheid tegen cyber- en militaire dreigingen voor elke generatie relevant blijft.
Inclusieve bankdiensten
Ook op sociaal vlak zijn oudere generaties volgens DNB uitgesprokener. De Stille generatie en de Babyboomers vinden het heel belangrijk dat banken hun financiële diensten voor iedereen toegankelijk houden, ook voor digitaal minder vaardige klanten. Deze generaties zijn opgegroeid met persoonlijke service en willen niet dat minder digitaal vaardige mensen afhaken of buitengesloten raken. Millennials en Gen Z’ers vinden de inspanningen van hun bank op dit vlak maar matig belangrijk.
Duurzaamheid: breed gedragen
Een vergelijkbaar patroon zien we volgens DNB bij duurzaam bankieren. Alle generaties bankklanten waarderen een ‘groene bank’, die rekening houdt met natuur en klimaat, maar de Stille en Babyboom generaties doen dit vaak net iets meer dan de andere generaties.