Oma’s Soep bedrijf en goed doel

Bij Oma’s Soep gaat een deel van de winst gaat naar activiteiten om eenzaamheid bij ouderen te bestrijden, zoals samen soep bereiden.

Oma’s Soep is een bedrijf en een goed doel tegelijk, aldus een profiel van de onderneming in de Volkskrant.

Gesprek tussen jong en oud

In de supermarkt ligt professioneel gemaakte soep die de naam van het merk draagt. De helft van de winst gaat naar een stichting met dezelfde naam. In tien steden financiert Oma’s Soep daarmee ‘kookdagen’. Die dienen om gesprekken tussen jongeren en ouderen op gang te brengen.

Meer verkopen, meer helpen

‘Hoe meer soep we verkopen, hoe meer ouderen we kunnen helpen’, zeggen de eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters in de Volkskrant. Het bedrijf levert rechtstreeks aan supermarkten en horeca. De soep komt uit een productiekeuken. Ouderen en studenten koken nu een hoeveelheid die ze met z’n allen op kunnen eten.

Samen koken en gratis uitdelen

Geruggesteund door de landelijke stichting organiseren vrijwillige studentenbesturen per stad de kookdagen en trommelen ze studenten op. Na de kookdag gaan de studenten met een gratis portie soep langs bij ouderen die elders in de stad wonen.

Alle ouderen bereiken

Deelnemende steden ontvangen geld van de landelijke Oma’s Soep-stichting. De statuten van de bv bepalen dat minstens 50 procent van de winst hierheen vloeit. ‘Uiteindelijk willen we alle ouderen bereiken, ook degenen die in dorpen wonen, in heel West-Europa’, aldus de eigenaren in de Volkskrant.

Investeren in marketing

De afgelopen maanden stopten zo’n 350 investeerders minstens 250 euro in de onderneming. Dat leverde meer dan 500 duizend euro op, die vooral naar marketing gaat.  Het aantal werknemers van Oma’s Soep is 8 fte, er zijn 400 vrijwilligers, de jaaromzet is 2,3 miljoen euro