Met groen winkelmandje in voor een praatje

Oma’s Soep heeft voor supermarkten de ‘Boodschapmand’ gelanceerd: een initiatief om mensen bij elkaar en in contact brengen om eenzaamheid te bestrijden.

Klanten van tien Albert Heijn winkels in Amsterdam kunnen volgens Het Parool kiezen tussen een gewoon blauw en een groen winkelmandje. Met de groene variant geef je aan dat je openstaat voor een leuk gesprek, zegt Iris Mulder van initiatiefnemer Oma’s Soep, het soep- en stampottenmerk dat verbonden is aan een stichting die eenzaamheid tegengaat.

Ouderen voelen afstand

“Van onze ouderen horen wij dat ze het lastig vinden om zomaar een praatje te maken met mensen. Het groene mandje geeft ze toestemming en vertrouwen om iemand aan te spreken,” zegt Mulder in Het Parool. Want dat akkoord is nodig volgens haar: “Jongeren zijn zo bezig met hun telefoon, ouderen voelen een afstand.”

Flyer met openingszinnen

Voor wie de moed heeft verzameld om iemand aan te spreken maar niet weet wat er gezegd moet worden, heeft de eenzaamheidsbestrijder ook een oplossing. In het mandje vindt de klant namelijk een groene flyer met suggesties voor openingszinnen. Ontmoet je daardoor een leuk iemand, dan kun je via de flyer ook je telefoonnummer opschrijven en uitwisselen, ‘om een keertje samen een soepje te eten,’ uiteraard. Deze week is de testronde, daarna duurt de actie een maand.