Maak nú scootmobielen veiliger!

Scootmobielen zijn nogal eens betrokken bij een ongeluk. Het zijn de gevaarlijkste vervoermiddelen in het verkeer, bleek vorig jaar uit cijfers. Herman Pieper schreef in Tubantia namens ouderenbond KBO dat hier snel verandering in moet komen en kreeg daarop de nodige reacties.

“Is het dan zo moeilijk om een scootmobiel te maken die wél voldoet aan de menselijke intuïtie bij remmen en gas geven? Kennelijk wel”, constateert Pieper, voorzitter van KBO Overijssel. “Er wordt al jaren over dit probleem gesproken.” KBO pleit voor het snel aanpassen van het remsysteem op nieuwe scootmobiels. En op het installeren van een noodknop op bestaande voertuigen.

Training en certificaat

Daarnaast zou een verplichte praktische training, met na afloop een certificaat, een goed idee zijn, schrijft Pieper in Tubantia. “De training of cursus kan bekostigd worden uit de Wmo. Op termijn bespaart zo’n praktijkcursus belastinggeld, want mensen blijven langer zelfredzaam. Maar nog veel belangrijker: het voorkomt gewonden en zelfs verkeersdoden onder scootmobielgebruikers en andere verkeersdeelnemers.”

Nu in actie komen

Jaarlijks zijn er ongeveer veertig doden door een ongeval met een scootmobiel. In 2030 zijn er naar verwachting tweemaal zoveel scootmobielen als nu, in totaal zo’n 600.000. Het mag niet zo zijn dat er dan ook tweemaal zoveel dodelijke slachtoffers te betreuren zijn, aldus de voorzitter van KBO Overijssel. “Daarom moeten het bedrijfsleven en de overheid nu in actie komen. Blijf niet bakkeleien, maar maak nú scootmobielen veiliger!” De oproep van Pieper leidde in Tubantia tot de nodige reacties. Hieronder een bloemlezing.

Geen ongeleid projectiel

“Het voertuig is ontworpen voor ouderen en gehandicapten. Met name de eerste categorie loopt een relatief grote kans tijdens een rit onwel te worden, bijvoorbeeld door een infarct. Dan wordt de hendel automatisch losgelaten en komt de scootmobiel tot stilstand. Het rijdt niet als een ongeleid projectiel verder voordat het door een botsing tot stilstand komt met of zonder berijder.”

Geen ingewikkelde apparaten

“Als je kunt fietsen, dan kun je dit ook. Je moet alleen geen ingewikkelde apparaten met veel onnodige knopjes, zoals een Revatak aan oude mensen verstrekken. Maar als de eerste scootmobiel verstrekt wordt, via de Wmo, dan wordt erop gelet.”

Fietspad veiliger maken

“Het gaat om het andere verkeer! Pedelecs, scooters en elektrische fietsen die veel te hard rijden en kunnen rijden op fietspaden. Deze dienen allen van het fietspad af te worden gehaald. Simpel door een wet te maken waarbij alle voertuigen die harder dan 20 kilometer per uur kunnen van de fietspaden te weren.”

Uiterst gevaarlijk

“Ik ervaar meer minpunten in het gebruik. Met je handen moet je: ‘gas’ geven, sturen en de richtingaanwijzer bedienen. Als je richting wilt aangeven, moet je een hand van het stuur loslaten om het knopje van de gewenste richting in te drukken. Tegelijk moet je het verkeer in de gaten houden en sturen. En is het donker, dan zijn de knoppen niet te zien. Dit alles maakt het gemak en gebruik van de scootmobiel uiterst gevaarlijk.

Mankeerde aan de Stint hetzelfde?

“Wij hebben zelf een scootmobiel die goed werkt. Om te rijden, draai je aan het handvat en om te remmen trek je aan de hendels. Het kan dus. We hebben allemaal nog de ramp met de Stint in Oss op het netvlies. Hij deugde niet, zei men, en alle Stints werden van de weg gehaald. Maar ik heb nooit gehoord wat er niet deugde aan dat voertuig. Misschien hetzelfde.”