Korting houdt een mens actief

Ouder worden heeft zo z’n voordelen. Zo krijg je bij veel instellingen en bedrijven korting als je 65 jaar wordt, soms al eerder, aldus een overzichtsartikel van het AD.

Anja Machielse, bijzonder hoogleraar Sociale Weerbaarheid van Ouderen, zegt in het AD: “Uit onderzoek is bekend dat een grote groep senioren financieel echt krap zit. Maar kortingen kunnen hen stimuleren om eropuit te gaan. Daardoor kunnen ze toch lid worden van een vereniging of sportclub, of per trein of bus naar familie of vrienden reizen.”

Goed voor de omzet

Voor culturele instellingen, attractieparken en andere aanbieders van kortingen is er naast een nobel motief ook een achterliggend belang: omzet. Door senioren korting te geven voor een matineevoorstelling zit een theater bijvoorbeeld overdag vol, terwijl het anders misschien leeg zou blijven. Dat is meteen ook de reden waarom de Nationale Spoorwegen 60-plussers voordelige ‘keuzedagen’ biedt in de daluren.

Het werkt wel

Bovendien is de groep senioren groeiende en daarmee interessant voor commerciële aanbieders als pretparken en reisorganisaties. “Alle consumenten zijn gevoelig voor kortingen, dus ook ouderen”, verklaart consumentenpsycholoog Patrick Wessels in het AD. Hoewel ouderen volgens hem ernaar neigen om het bij het vertrouwde te houden en snel kiezen voor kortingen op bekende bedrijven en merken, werkt het wel. “Uiteindelijk gaat iedere consument meer consumeren door kortingen.”

Koopkracht en besparingen

Ouderenbond ANBO-PCOB staat overigens niet onverdeeld positief tegenover het geven van kortingen aan alle senioren. Er zijn veel ouderen die genoeg te besteden hebben, zegt woordvoerder Eline Maarse in het AD. “Geef die korting dan liever aan een bijstandsmoeder, die kan het misschien wel beter gebruiken.” Daarom richt de bond zich voor zijn leden vooral op het behoud van koopkracht en het informeren over mogelijkheden om geld te besparen, zoals op verzekeringen en energie.