Helpdeskfraude steeds minder vergoeding

Over bankhelpdeskfraude, waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van een bank om zo je rekening te plunderen, valt zowel goed als slecht nieuws te melden. Dat schrijft de directeur van de Consumentenbond in de Telegraaf.

Het goede nieuws luidt dat de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) onlangs meldde dat de totale schade als gevolg van helpdeskfraude in 2024 met 20% is gedaald, en het aantal slachtoffers zelfs met 30% – al zijn dat er nog altijd bijna 6900.

Slecht nieuws is dat de banken vorig jaar maar 48% van alle schade door helpdeskfraude vergoedden. In 2021 was dat nog 92%, in 2022 89%, en in 2023 69%. “Een zorgelijke daling, die mede komt door een verouderde definitie van de banken bij hun coulancebeleid. Zo krijg je je schade niet standaard vergoed als de oplichter de bediening van jouw computer op afstand heeft ‘overgenomen’”, aldus de directeur van de Consumentenbond in de Telegraaf.

“De NVB moet volgens zijn coulancebeleid actualiseren, zodat succesvolle fraudebestrijding niet ten koste gaat van minder schadevergoeding voor de slachtoffers.”