Handtekeningenactie Red het vervoer

‘Red het vervoer voor onze ouderen!’ Met die noodkreet stond de 86-jarige Maria Deen deze week op de stoep bij de gemeente Purmerend, aldus het Noordhollands Dagblad. Zij overhandigde wethouder Chris Boer (Ouderenpartij AOV) volgens haar eigen telling meer dan duizend handtekeningen van senioren die ontevreden zijn over de recente overname van het plaatselijke seniorenvervoer door vervoersbedrijf Noot.

Problemen met de app

Purmerendse ouderen die sinds 1 juni voor een bezoek aan het ziekenhuis of een andere rit op Noot zijn aangewezen, zijn volgens Deen onder meer boos omdat zij zo’n rit al vier uur van tevoren moeten reserveren. Ook de plotselinge overgang op een digitaal systeem, waarbij senioren voor contact met Noot onder meer een app moeten gebruiken, leidt volgens haar tot fikse problemen, aldus het Noordhollands Dagblad.

Tekort aan chauffeurs

Deen, oprichter van de lokale vrijwilligersorganisatie Stichting Mee-Doen, dringt er bij de gemeente Purmerend en de vervoersregio op aan in te grijpen. “Vervoersbedrijf Noot valt niet zo veel te verwijten. Zij hebben te maken met een tekort aan chauffeurs. Dit probleem is veroorzaakt door de gemeente.”

Langere reserveringstijd nodig

Wethouder Boer stelt in het Noordhollands Dagblad dat bewust voor een lange reserveringstijd is gekozen. “Eerder werd de mogelijkheid geboden om tot een uur vóór vertrek een rit in te plannen. Dat leidde tot grote uitdagingen voor de vervoerder en chauffeurs, om dit in te passen in de reeds geplande routes. Gevolg was helaas dat veel reizigers te laat of soms zelfs niet werden opgehaald. Dat is voor reizigers natuurlijk zeer vervelend, dat willen we voorkomen. Daarom is de stelregel nu: als er vier uur van tevoren wordt geboekt, komt er altijd een taxi op het gevraagde tijdstip. Bij het boeken van een rit binnen de vier uur wordt er gekeken of en zo ja: wanneer er ruimte is om deze rit in te boeken. Zo weet de reiziger direct of deze rit in te plannen is.”