Gemeente schiet alsnog te hulp bij digitalisering
Bij het digitaliseren van de parkeervergunningen schiet de gemeente Katwijk oudere inwoners zonder computer en smartphone alsnog te hulp. Deze groep krijgt de mogelijkheid om op een speciaal telefoonnummer om assistentie te vragen en zo nodig een afspraak te maken voor persoonlijke hulp in het gemeentehuis. Op die manier wil Katwijk voorkomen dat inwoners zonder digitale vaardigheden in de problemen komen, aldus het Leidsch Dagblad.
Brief van de gemeente
Alle eigenaars van de 4700 papieren bewonersvergunningen en 4100 bezoekersvergunningen in Katwijk kregen afgelopen maand een brief van de gemeente over de digitalisering daarvan. Daarin stond het verzoek om op internet te controleren of alle gegevens klopten – in het bijzonder het kenteken, om onterechte boetes van de nieuwe gemeentelijke scanscooter te voorkomen.
Knoppenangst
De voorzitter van Algemene Ouderen Bond Katwijk (AOBK) kreeg veel berichten van leden die zich geen raad wisten met de brief. “Ik zou daar zelf ook moeite mee hebben”, zegt hij. “Knoppenangst komt veel voor onder ouderen. De helft van ons ledenbestand heeft geen internet.”
Eigen broek ophouden
Het stoorde de voorzitter van de ouderenbond dat de gemeente op de eigen website adviseerde om de hulp van kinderen of kleinkinderen in te roepen”, zegt hij in het Leidsch Dagblad. “Je zult maar geen kinderen hebben. Dan moet je naar de buren gaan, maar dat doen wij niet zo graag. Wij willen in Katwijk graag onze eigen broek ophouden.”
Mogelijkheden zat
Geschrokken gemeenteraadsleden hebben het onderwerp volgende week op de vergaderagenda gezet. Volgens de voorzitter van de ouderenbond is het allemaal niet zo ingewikkeld: hij stelt voor dat een ambtenaar een dag in dienstencentrum De Zwanenburg komt zitten om iedereen te helpen. “Mogelijkheden zat, alleen de wil moet er zijn.”