Design voor ouderen is er volop
Ze zijn met veel, ze hebben doorgaans best wat te besteden en ze houden net zo van mooie spullen als jongere generaties. Toch zijn senioren voor hun zorgproducten vaak veroordeeld tot designs waarin geen sprankje plezier te bespeuren valt.
Dat kan beter, beseft de aanstormende ontwerpgeneratie volgens een special emo design van Volkskrant Magazine. Dankzij nieuwe technologieën en innovatieve materialen worden de zorgproducten voor deze ouderenmarkt slimmer en vooral aantrekkelijker. Bijzonder in opkomst zijn de wearables, zorgproducten voor thuiswonende ouderen die als een sieraad of kledingstuk worden gedragen.
Knuffelkussen met geluid
Maar niet alleen voor de zelfbewuste en zelfstandige senioren – de yeps of advancers – kan inventief design een verschil maken. Ook voor ouderen met dementie kan slim en soms ook fraai design bijdragen aan de levensvreugde. Zo is er een knuffelkussen waarmee dementerende ouderen geluidsfragmenten kunnen afspelen.
Co-creatie met ouderen
‘Door de grote vraag naar onderscheidende producten en zorgconcepten voor ouderen kun je hier als ontwerper concreet bijdragen aan betere levensomstandigheden van gebruikers’, zegt een docent bij de minor ‘Age friendly service design’ van de Fontys Hogeschool in Volkskrant Magazine. ‘Wij leren onze studenten om niet voor maar mét ouderen te ontwerpen in de vorm van co-creatie.’
Sociale designers
Ook zijn er social designers, zoals bij het project Klusplus: ze doen feitelijk niets meer dan ouderen verbinden en daar is niet meer voor nodig dan een slim ontworpen talentenscan die de vaardigheden van ouderen in kaart brengt, waarna een organisatie of bedrijf wordt gezocht die hun inzet goed kan gebruiken.
Designlab End of Life
Het TU-designlab End of Life buigt zich over ‘het analfabetisme rond sterven’. Zo werd met het Maasstad Ziekenhuis naar aanleiding van de eerste corona-uitbraak een online manier van waken ontworpen, waarbij dierbaren bijvoorbeeld in de vorm van speciale lichtjes aanwezig zijn.