De bank komt nu bij je thuis
Naarmate banken digitaler worden, sluiten ze hun filialen. Voor kwetsbare klanten kwam ABN Amro met de financieel zorgcoach (FZC).
De financiële zorgcoaches moeten voor kwetsbare klanten het gat dichten dat ontstaat als een bankfiliaal de deuren sluit, schrijft NRC. Vorig jaar sloot ABN Amro 35 vestigingen, dit jaar dertig. Daardoor zijn er nu nog maar 47 filialen met het groengele logo op de gevel.
Veel hulp nodig
De FZC heeft een doelgroep die veel hulp kan gebruiken: de kwetsbare, doorgaans oudere klant die niet vaardig is met de computer of smartphone, of niet fysiek in staat een telefoon of toetsenbord te gebruiken. Hoe groot deze groep precies is, weet ABN Amro niet. Maar het is volgens NRC wel zeker dat die mensen flink last hebben van het verdwijnen van bankfilialen, ook van ING en Rabobank.
Drie coaches in de buurt
ABN Amro begon zes jaar geleden met zes coaches, na de zomer moeten er honderdvijftig zijn. Uitgangspunt is dat de bank drie coaches in de buurt van elk gesloten filiaal krijgt, die zo een landelijk dekkend netwerk voor de huisbezoeken vormen.
Niet iedereen komt er alleen uit
Ouderenbond ANBO noemt in NRC de opkomst van thuisbezoek door de bank een mooie ontwikkeling, en ziet dat ouderen er veel profijt van hebben als ze digitaal bankieren onder de knie hebben. Maar hulp bij digitaal bankieren zal altijd nodig zijn, omdat er altijd mensen zijn die er niet alleen uitkomen. “Laaggeletterden, of mensen die door reuma geen smartphone kunnen bedienen. Dan kan je wel servicepunten openen, maar als die alleen uitleggen hoe je moet internetbankieren, heeft zo’n klant daar niet zoveel aan.”